המדריך לקניית רכב יד שנייה
איזו יד הרכב
במידה ואותו אדם היה הבעלים של הרכב אך העביר בעלות מהעסק הפרטי שלו אליו,
או מאשתו ואליו וכדומה, זה נחשב לצורך העניין יד ראשונה. קורה הרבה שבעלי הרכב
"מתבלבלים" וכשכתוב ברישיון בסעיף "בעלים קודמים" המספר 1, זה גורם להם לטעון שהם יד
ראשונה, ולא היא. הם יד שנייה. ברכב יד ראשונה, בסעיף "בעלים קודמים" רשומה הספרה 0.
יש לוודא עניין זה עוד בטלפון. לשאול בצורה מפורשת מה רשום ברישיון, והאם המוכר קנה את
הרכב מהיבואן.
קילומטראז' צריך להיות ממוצע ומטה
(עבור רכב פרטי מדובר על כ15,000 קילומטר בשנה פחות או יותר)
לא להינעל על דגם ספציפי, אלא לפתוח אפשרויות חיפוש לדגמים שונים. בסופו של דבר, יותר חשוב שהרכב יהיה רכב טוב
וקנייה משתלמת, ופחות חשוב הדגם המדויק.
סינון סוחרים
בטלפון הראשוני יש לשאול את המוכר פרטים לגבי הרכב. בלי לומר לו באיזה דגם מדובר. אם הוא שואל באיזה רכב מדובר,
לרוב מדובר בסוחר סמוי, סוג של חאפר. הסיכוי קטן שמדובר במישהו שבמקרה מוכר יותר מרכב אחד בו זמנית,
אבל עדיף להתעלם מהאפשרות הנדירה הזו. לא יודע איזה רכב? אומרים יפה שלום ומנתקים את השיחה.
לרכב צריכה להיות היסטורית טיפולים מתועדת ומלאה
אם אתם מעוניינים להתקדם הלאה, שבעל הרכב יבקש מהמוסך שלו לפקסס לכם את היסטורית הטיפולים. יש לבדוק את התיעוד,
לראות שיש רצף תאריכים הגיוני בין הטיפולים, וכך לוודא שלרכב לא שונה הקילומטראז'. לבדוק מתי הוחלפה רצועת טיימינג, אם רלוונטי.
לשאול ולבדוק בכתובים אם הרכב לא עבר התחממות.
לוודא שברכב לא תוקנו מכלולים משמעותיים, כגון מנוע, ראש מנוע, גיר. ברור שהייתה בעיה ברכב שעבר החלפת אטם ראש.
זה בסדר אם הרכב עבר פגיעת שאסי. יש להוריד במחיר בהתאמה, ולזכור שעובדה זו תיפגע בעתיד בסחירות של הרכב.
אם מדובר ברכב של 20000 ₪ ומטה, אז גם עניין המכירה כבר הופך לפחות משמעותי. במקרה כזה יש לבדוק שהרכב תוקן כראוי,
ולבדוק עוד יותר טוב מאשר בבדיקה של רכב רגיל שכל הדלתות והמכסים נפתחים/נסגרים כמו שצריך, שהצמיגים לא אכולים בצורה לא אחידה, שהרכב לא מושך לכיוון כלשהו בכביש.
המוכר חייב להיות בעל הרכב!
ודאו אמינות בסיסית של המוכר. לא מפחד לתת לכם את הטלפון בביתו, ואם הוא מזמין אתכם אליו הביתה,
אז זה ברור שהוא לא מתכוון לעקוץ ולהיעלם בחסות מספר הטלפון הסלולרי ופגישות בצמתים ובקניונים.
יש לשאול את המוכר מה רשום בסעיף "היתרים והגבלות" כדי לוודא שלא תהיה בעיה עם העברת הבעלות על הרכב.
עלולה להיות רשומה שם הגבלה של עיקול, עולה חדש וכו'.
יש לשאול את המוכר מה רשום בסעיף "היתרים והגבלות" כדי לוודא שלא תהיה בעיה עם העברת הבעלות על הרכב.
עלולה להיות רשומה שם הגבלה של עיקול, עולה חדש וכו'.
יש לשאול מה לא תקין ברכב. לא קונים רכב עם תקלה משמעותית. תקלה כזו עלולה לכסות על תקלות אחרות,
אולי אפילו משמעותיות יותר מהתקלה הראשונית, וישנם מצבים שבהם מוכרי רכב ייצרו ברכב תקלה על מנת להעלים תקלה אחרת,
עוד יותר גדולה.
יש לשאול את המוכר מהו מספר הרכב. יש אתרים באינטרנט שבהם ניתן לבדוק בתשלום אם לרכב רשום משכון ברשם המשכונות.
אם הבדיקה לא נעשית בבוקר יום עבודה, אז התוצאה שלה תגיע רק ביום העבודה למחרת.
בדיקת הרכב פיסית
1. יש לבדוק את הרכב באור יום. להסתכל עליו מרחוק, לנסות לראות הבדלי צבע בין הדלתות, הפגושים ושאר המרכב.
2. צמיגים: מה רמת השחיקה? חפשו שחיקה לא סימטרית, יובש ותאריך ייצור. במידה ומדובר ברכב עם פחות מ40K ק"מ
והצמיגים הם לא המקוריים שהרכב בא איתם, יש בסיס לחשוד שהרכב עבר יותר מהקילומטראז' המוצהר.
יש לבדוק את תקינות הגלגל הרזרבי, ולוודא שיש ג'ק ומפתח גלגלים. להרים גלגל-גלגל באויר ולבדוק חופשים.
בזמן שבודקים את הצמיגים הקדמיים צריך לסובב אותם מצד לצד ולבדוק שהגומיות של הציריות ומוטות ההגה שלמות, ולא סדוקות.
לבדוק שצינורות הבלם הגמישים לא סדוקים. לנענע את הגלגלים בכוח ולוודא שאין חופשים.
3. לבדוק שכל הדלתות נפתחות/נסגרות , שכל המנופים בהן עובדים, שהחלונות נפתחים/נסגרים, שנעילת דלתות וחלונות עובדת...
בקיצור לבדוק שכל פריטי האבזור תקינים.
4. להרים שטיחים, בקבינה ובתא המטען, לחפש מעיכות ותיקונים בריצפה. להסתכל על התקרה באותה עין.
5. לזהות את הכיתובים בתוך הרכב במקומות שיש בהם כרית אוויר, ולבדוק התאמה לרשום ברישיון.
6. לבדוק שכל האורות/איתותים של הרכב תקינים.
פותחים מכסה מנוע
7. יש לבדוק שמן מנוע, כמות וצבע. צבע חלבי יעיד על הימצאות מים בשמן.
8. יש לבדוק נוזל צינון, כמות במיכל העיבוי ובמצנן, צבע, ריח וטעם. לנוזל צינון יש ריח אופייני וטעם מתקתק.
אסור לטעום את הנוזל מכיוון שהוא רעיל מאוד.
9. לפתוח מכסה מילוי שמן, לראות אם אזור השסתומים נקי ולא עמוס בבוצה שחורה שתעיד על החלפה לא סדירה של השמן.
10. יש לבדוק את המצבר, את גובה המים בו ואת תאריך הייצור שלו.
11. נוזלים נוספים: לבדוק מפלס במיכל נוזל הבלמים, המצמד, הגה הכוח, הגיר האוטומטי (אם החלטתם להתעלם מכלל מספר 3 לעיל).
לנוזל של גיר אוטומטי אסור שיהיה צבע חום. הוא בדרך כלל אדום, אבל זה לא מחייב. יש גם בצבעים אחרים.
12. סדר כללי בתא המנוע. לבדוק שאין חוטים לא מקוריים שמפוזרים, לבדוק שצמות החשמל מקוריות ומהודקות היטב עם התפסים המקוריים.
13. לבדוק נזילות שמן מתחת לרכב, ועל המכלולים.
14. לבדוק מצב צנרת גומי בתא המנוע. לחפש צינורות יבשים, סדוקים.
15. לבדוק מה מצב קורות הפח הרוחביות מעל ומתחת למצנן, ולחפש סימנים לתיקון או החלפה שלהן.
16. לבדוק לפני התנעה שנורות לחץ שמן, טעינה, ABS, כריות אוויר, CHECK ENGINE דולקות, לוודא שהנורות שמצביעות
על אביזרי הבטיחות תואמות לאביזרים שרשומים ברישיון. בחלק מהרכבים יש נורות נוספות שאמורות לדלוק ויש לבוא עם מידע
מוקדם לגבי הנורות האלה ולוודא שהן אכן דולקות. אין לקבל תשובה מהמוכר, ש"הנורה שרופה" כי זה יכול להיות נכון, ויכול להיות
גם שמישהו הוציא את הנורה ממקומה כדי לחפות על תקלות כבדות. להתניע ולראות שהנורות כבות.
17. כשהמנוע מונע, גיר בניוטרל, דוושת מצמד משוחררת. ללחוץ על דוושת המצמד, לחכות שלוש שניות ולשלב לרוורס.
אסור שתישמע חריקה בשילוב.
18. עדיין עם מנוע מונע, רכב עומד, גיר בניוטרל, יש לשים לב אם יש שינוי משמעותי ברעש הגיר כשדוושת המצמד לחוצה או כשהיא משוחררת.
להקשיב לרעש האגזוז.
19. נסיעת מבחן - חובה! לנסוע ברכב בשטח עירוני ובכביש מהיר, לשים לב לרעידות, למשיכה של ההגה.
לחפש מגרש חניה ולהסתובב בו סיבובים הדוקים ימינה ושמאלה בהאצה קלה כדי לזהות רעשים מהציריות.
להפעיל את כל מנגנוני הרכב ולבדוק את תפקודם, כולל מיזוג, חימום, מחליף אורות, מאותתים וכו'. לבדוק חום מנוע.
לשים לב לפעולת המצמד, שהוא "נושך" כמו שצריך בהאצה מעמידה. לשים לב שהסל"ד לא עולה בלי קשר לעליית המהירות,
כשאתם בהילוך גבוה ומצערת פתוחה לגמרי. אם אתם עוזבים את המצמד בהעלאת הילוך כשהסל"ד גבוה מדי ביחס למהירות הרכב,
הסל"ד חייב לרדת בחדות, בבת אחת, גם אם המצערת פתוחה לגמרי.
20. לחכות שהרכב יתקרר, לפתוח מאוד בזהירות את מכסה המצנן, להניע את הרכב, להאיץ מעט את המנוע ולבדוק שאין בועות אוויר
בתוך המצנן. לפתוח את מכסה מילוי השמן או להוציא את מדיד השמן, להניח כף יד או דף נייר בניסיון לסתום את הפתח (זהירות, זה חם)
ולהרגיש אם יש לחץ גזים חיובי שיעיד על בלאי משמעותי במנוע.
21. להפעיל מזגן, לראות שהמאוורר שלו נדלק. לכבות מזגן, לתת לרכב לעמוד מונע ולהתחמם, לראות שהמאוורר נכנס לפעולה
בזמן ומקרר את המנוע בהצלחה. להקשיב לרעשים חריגים.
22. חתימה על זיכרון דברים סטנדרטי כלשהו, והעברת בעלות בבנק הדואר תלויים בהחלטת הקונה